۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۵
کد خبر: 1003841

هنوز تا آمدن ماه مهر و بازگشایی مدارس بیش از ۴۵روز دیگر باقی است، اما از همین روزها دغدغه‌هایی همچون تأمین شهریه، تهیه نوشت‌افزار و... ذهن والدین را به خود مشغول کرده است.

مقصد ناتمام آزمون و خطاهای سرویس مدارس

انتخاب و استفاده از سرویس مدارس نیز ازجمله موضوعاتی است که باید آن را به فهرست این دغدغه‌ها افزود.

سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی «سپند» گرچه قرار است ضمن ساماندهی و نظارت بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل‌ونقل دانش‌آموزی به مشکلات و مسائل گذشته پایان دهد، اما در همین ابتدا و تا رسیدن به مقصد با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو است.

برای مثال، این روزها والدینی که برای نام‌نویسی سرویس مدرسه فرزندشان به سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی «سپند» مراجعه می‌کنند با این جمله مواجه می‌شوند «با توجه به اتمام مهلت ثبت درخواست سرویس مدرسه، زمان نام‌نویسی به پایان رسیده است؛ در صورت تمدید، مراتب از همین طریق (سامانه سپند) اطلاع‌رسانی خواهد شد».

این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها حتی در مهلت قانونی تعیین شده هم موفق نشده‌اند برای نام‌نویسی سرویس فرزندشان اقدام کنند و این موضوع سبب نگرانی و سرگردانی والدین برای آغاز سال تحصیلی در اول مهر شده است.

هر سال در حال آزمون و خطا هستیم

پدر یکی از دانش‌آموزان پایه هفتم در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه مستأجر هستیم و شهریور باید جابه‌جا شویم و نمی‌دانستیم چه آدرسی باید در سامانه ثبت کنیم، موفق به نام‌نویسی در سامانه سپند نشدیم.

وی با اشاره به اینکه الان سامانه برای والدین در دسترس نیست و ما بلاتکلیف مانده‌ایم، می‌افزاید: حتی مدارس هم اطلاع چندانی از نحوه ثبت اطلاعات در سامانه اینترنتی سرویس مدارس ندارند و مدیران بسیاری از مدارس هم در خصوص نحوه نام‌نویسی در این سامانه بی‌اطلاع‌اند، ضمن اینکه در پاسخ به پیگیری‌های والدین توان راهنمایی جامع و کامل هم ندارند.

وی با گلایه از این موضوع می‌گوید: هر سال در حال آزمون و خطا هستیم و باید علاوه بر مشکلات نام‌نویسی، نگران سرویس مدرسه برای فرزندانمان هم باشیم؛ یک بار باید برای سرویس با مدرسه قرارداد ببندیم، سال بعد اسم یک شرکت را برای قرارداد به ما می‌دهند، امسال هم که همه چیز اینترنتی شده؛ چرا یک رویه ثابت برای این موضوع وجود ندارد تا خیال خانواده‌ها راحت باشد. 

آزمون و خطایی وجود ندارد

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور با اشاره به اینکه سامانه نام‌نویسی سرویس مدارس نیمه دوم مرداد یک‌بار دیگر برای خانواده‌هایی که موفق به نام‌نویسی نشده‌اند بازگشایی می‌شود، عنوان می‌کند: در روزهای آینده با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت کشور، اتحادیه حمل‌ونقل و برخی ارگان‌های دیگر درخصوص زمان دقیق بازگشایی سامانه سپند برای نام‌نویسی جاماندگان سرویس مدارس که نیمه دوم مرداد خواهد بود، تصمیم‌گیری خواهد شد.

مقصد ناتمام آزمون و خطاهای سرویس مدارس
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور

مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با قدس با تأکید براینکه انعقاد هرگونه قرارداد میان مدارس و ادارات آموزش و پرورش با مجموعه‌های مرتبط با سرویس مدارس و پیمانکاران، برای سال تحصیلی پیش‌رو «ممنوع» است، ادامه می‌دهد: براساس بند۱۰ ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزی مصوب هیئت وزیران، سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی «سپند» به منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل‌ونقل دانش‌آموزی، اولیای متقاضی حمل‌ونقل (سرویس) و همچنین تجمیع، به‌روزرسانی و پایش برخط اطلاعات مربوط، توسط وزارت کشور ایجاد شده است. 

وی در پاسخ به آزمون و خطاهای انجام شده برای سرویس مدارس با اشاره به اینکه سامانه سپند از سال۱۳۹۷ که به استناد دستورالعمل و آیین‌نامه همان زمان تهیه و تدوین شد تاکنون فعال بوده و هست، اظهار می‌کند: آزمون و خطایی وجود ندارد؛ نکته در این است که هیچ سامانه‌ای کامل نیست و متناسب با شرایط، نیازها، قوانین و مقررات باید به‌روزرسانی، توسعه و یا ویرایش شود؛ لازم بود سامانه سپند نیز به تناسب تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه تازه تصویب شده، به‌روزرسانی شود.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در خصوص بی‌اطلاعی والدین و اینکه اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص سرویس مدارس حتی در رسانه ملی خیلی مؤثر و شفاف نبوده و حتی برخی خانواده‌ها اشراف کاملی به نام‌نویسی در سامانه سپند نداشته و ندارند، می‌افزاید: سامانه نام‌نویسی برای تمامی والدین به زبانی بسیار ساده و قابل بهره‌برداری طراحی شده است، اما شاید استرس، عجله و یا نگرانی والدین برای نام‌نویسی موجب می‌شود ساده‌ترین نکات به اشتباه منجر شود، مثل درج کد ملی در نام‌نویسی اولیه که والدین به اشتباه کدملی دانش‌آموز را در سامانه ثبت می‌کنند.

این دانش‌آموز متعلق به شما نیست!

ضامنی درخصوص مشکلات تعدادی از والدین در زمان نام‌نویسی دانش‌آموزان و مواجهه با خطای «این دانش‌آموز متعلق به شما نیست» می‌گوید: دلیل نمایش چنین خطایی این است والدین هنگام نام‌نویسی اولیه به پیام‌های مندرج در سامانه دقت نکرده و در سامانه سپند، به اشتباه «کدملی دانش‌آموز» را به جای «کد ملی ولی دانش‌آموز» وارد می‌کنند و وقتی متوجه این خطا می‌شوند؛ دوباره کد ملی والدین را ثبت می‌کنند و در مرحله افزودن دانش‌آموز، سامانه خطای والدین در زمان نام‌نویسی  را با پیغام «این دانش‌آموز متعلق به شما نیست» نمایش می‌دهد. 

وی ادامه می‌دهد: والدینی که با این پیام مواجه می‌شوند در مرحله نخست می‌توانند از بخش تنظیمات، کدملی را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد با پشتیبانی سامانه برای حذف کد ملی دانش‌آموز تماس بگیرند.

ضامنی در خصوص نمایش داده نشدن نام تعدادی از مدارس در سامانه با اشاره به اینکه فهرست تمامی مدارس از وزارت آموزش و پرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده است، می‌افزاید: اگر مدرسه‌ای در سامانه ثبت نشده، والدین می‌توانند با استفاده از کارنامه دانش‌آموز، خود اقدام به درج نام مدرسه و کد مدرسه در سامانه کرده و نام‌نویسی را تکمیل کنند؛ همچنین می‌توانند با مراجعه به شرکت پیمانکار یا شهرداری‌ها به تکمیل نام‌نویسی و درج نام مدرسه اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور با تأکید بر ماده ۲۴ آیین‌نامه، هرگونه دخالت مدیران مدارس یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش در حوزه حمل‌ونقل، خارج از موارد تعیین شده در این آیین‌نامه را ممنوع می‌داند و ادامه می‌دهد: انعقاد قرارداد میان مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران به هیچ عنوان قانونی نیست و ادارات کل آموزش و پرورش موظف هستند با مدارس متخلف برخورد قانونی و لازم را داشته باشند.

ضامنی با اشاره به نظارت بر فعالیت حمل‌ونقل دانش‌آموزی و برخورد با راننده‌هایی که مجوز سرویس مدرسه ندارند، اما اقدام به این کار می‌کنند، ادامه می‌دهد: یکی از مزیت‌های استفاده از سامانه سپند، متمایز بودن ناوگان دانش‌آموزی است. رانندگان این ناوگان دارای برچسبی هستند که به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده است و برای اطلاع پلیس، نیروهای گشت و بازرسی شهرداری و والدین، روی شیشه جلو سمت راست راننده تمامی ناوگان دانش‌آموزی نصب می‌شود و از طریق کد کیوآر مندرج بر آن، صحت اطلاعات راننده و خودرو قابل تشخیص است؛ ضمن اینکه اطلاعات مربوط به شرکت‌ها، رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به‌طور کامل در سامانه سپند ثبت و در دسترس والدین قرار می‌گیرد.

امکان نظارت برخط رانندگان

وی همچنین به امکان نظارت برخط بر نحوه سرویس‌دهی ناوگان به منظور افزایش سطح کیفیت و ایمنی این حوزه اشاره می‌کند و می‌افزاید: والدین می‌توانند تخلفات این حوزه را به شهرداری مربوط اعلام کنند و اگر اولیا با شرکت‌هایی که در سامانه ثبت نشده قرارداد ببندند، مسئولیتی متوجه شهرداری‌ها نخواهد بود.

ضامنی تصریح می‌کند: براساس کد تخلفاتی ۲۱۴۴ پلیس مکلف است برای خودروهایی که بدون تجهیزات و علائم مصوب اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان می‌کنند اعمال قانون کند، همچنین براساس کد تخلفاتی ۲۱۱۳ پلیس با رانندگانی که بدون داشتن مجوز لازم یا با وسایل نقلیه غیرمجاز اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور با ذکر اینکه تاکنون بیش از ۴۵۰هزار نفر از والدین درخواست سرویس مدارس خود را در سامانه سپند ثبت کرده‌اند، ادامه می‌دهد: اولویت تخصیص سرویس مدارس با والدینی است که در زمان مقرر ثبت درخواست کرده‌اند و آن دسته از والدین که ممکن است تا آغاز سال تحصیلی تغییر محل سکونت و یا مدرسه دانش‌آموز داشته باشند و یا در مرحله نخست نام‌نویسی نتوانستند درخواست خود را در سامانه ثبت کنند، می‌توانند در مرحله دوم یعنی تمدید نام‌نویسی که در نیمه دوم مرداد خواهد بود، به نام‌نویسی اقدام کرده یا اطلاعات خود را ویرایش کنند.

 ضامنی تأکید می‌کند: در صورتی که همچنان محل سکونت و یا مدرسه دانش‌آموز قطعی نشده، توصیه می‌شود والدین ثبت درخواست را در سامانه انجام داده و پس از نهایی شدن نشانی منزل و یا مدرسه، به شرکت‌های پیمانکاری که از شهرداری مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند مراجعه و درخواست خود را ارائه دهند تا نام‌نویسی آنان را تکمیل کنند. 

وی در خصوص قیمت‌گذاری سرویس مدارس با اشاره به اینکه قیمت‌ها به تصویب شورای اسلامی شهرها رسیده، می‌گوید: به استناد بند۲ از ماده ۱۶ و همچنین ماده بند ۲۶ و بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تعیین بهای خدمات حمل‌ونقل و در این مورد بهای خدمات حمل‌ونقل دانش‌آموزی برعهده شورای اسلامی هر شهر است. در این راستا، فهرست نرخ بهای سرویس مدرسه براساس فرمول خاص همان شهر همانند طول مسیر (نقطه مبدأ و مقصد)، ترافیک، نوع خودرو (سواری، ون و مینی‌بوس) و... که به تصویب شوراهای اسلامی هر شهر رسیده  در سامانه بارگذاری شده است و برای والدین قابل مشاهده خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور در خصوص اینکه برخی رانندگان با قیمت‌های پیشنهادی اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور موافق نیستند، عنوان می‌کند: این موضوع از عهده اتحادیه حمل‌ونقل خارج است و والدین باید فقط از طریق سامانه به ثبت سرویس برای فرزندانشان اقدام کنند، در غیر این صورت هرگونه مشکلی پیش بیاید شهرداری‌ها هم پاسخگو نیستند؛ ضمن اینکه نگرانی بابت کمبود راننده وجود ندارد و شهرداری‌ها براساس نام‌نویسی‌ها در حال تخصیص راننده هستند و با تمدید دوباره نام‌نویسی در سامانه، تخصیص راننده هم بر اساس درخواست‌ها انجام خواهد شد.

وی همچنین ادامه می‌دهد: نام‌نویسی از اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها و رانندگان) همچنان تا پایان مرداد در سامانه سپند انجام و تأیید آن‌ها توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.